הלוואה על תנאי שלא תתבטל בשמיטה
עוד הלכה של רב יהודה בשם שמואל: מי שאומר לחברו – אני מלווה לך ע״מ שלא תשמטני שביעית (כלומר ההלוואה לא תתבטל בשנת השמיטה) – שביעית משמטת, כלומר זה לא מועיל כיוון ששואל סובר שזה מתנה על מה שכתוב בתורה וכל מי שמתנה על הכתוב בתורה – תנאו בטל.
הגמרא מביאה ברייתא שלכאורה סותרת את זה – אם מישהו מכר לחברו משהו ואמר לו – אני מוכר לך ע״מ שלא תהיה לך עלי הונאה – רב אומר יש לו עליו הונאה ושמואל אומר שאין לו עליו הונאה ושואלים – זה עוד מקרה של מתנה על מה שכתוב בתורה – מדוע שמואל סובר שהתנאי קיים?
רב ענן מסביר בשם שמואל שזה תלוי בדיוק של התנאי – על מנת שאין לך עלי הונאה – אין לו עליו הונאה כלומר הוא מדבר על המקרה הספציפי הזה שלא יהיה לו עליו הונאה אבל אם אמר ע״מ שאין כאן הונאה – זה להתנות על מה שכתוב בתורה ואז תנאו בטל. כלומר אדם אומר לחברו – אני מוכר לך ולא תהיה לך עלי דרישת הונאה
גם במקרה שלנו – אם אמר לו ״אני מלווה לך ע״מ שלא תשמטני בשביעית״ – אין שביעית משמטת אבל אם אמר לו ע״מ שלא תשמטני שביעית – זה מתנה על מה שכתוב בתורה כי השביעית משמטת ואת זה לא ניתן לבטל. אפשר לקבוע עם מישהו שבשביעית לא תתבטל ההלוואה.